"El fotógrafo del pánico"

Pamplona/Iruña 2021(e)ko Ekainak 5
  • "El fotógrafo del pánico"

  • Zine-foruma. El fotógrafo del pánico. Arturo Barcenilla

Zinema Zikloa. JB, gaztelaniazko azpitituluekin

“Deabruaren eskua” (Maurice Tourneur, 1943) ziklo honetako lehen filmetik “Izuaren argazkilaria” (Michael Powell, 1960) azkenekora doan denbora-tartean, eraldaketa sakona gertatu zen munduan eta hizkuntza zinematografikoan. Maurice Tourneur zinegileak, Jacquesen aita eta L.A. ospearen pasealekuan bere izena duen izar bat duen zuzendari frantses bakanetako batek, film ilun bat aurkeztu zuenean, zeinaren argumentuak deabruzko talismanak eta bere arima saldu behar duen arren arrakasta nahi duen margolari baten frustrazioa nahasten baitzituen; AEBek Japonia garaitzea lortu zuten Guadalcanalen, Salomon Uharteetan, sakonean. Garaipen horrek amaieraren hasiera adierazten zuen japoalemaniar erakundearentzat. Urte horretan bertan, Jacques Tourneurrek, Mauriceren semeak, “Ni zonbie batekin ibili nintzen” estreinatzen zuen, “Revenants”, hil gabeen eta buduaren munduari buruzko film gailurra eta seminarioa.

Hamazazpi urte geroago, Michael Powellek “Izuaren argazkilaria” (1960) aurkeztu zuen, emakumeen psikopata hiltzaile bati buruzko kontakizun beldurgarria, non indarkeria eta begirada nahasten diren, kameraren objektiboa eta kriminalaren arma. Une horretan bertan, AEBk, SESBekin gerra hotzean, ikaraz begiratzen zien Kubako gertaerei, bi urte geroago misilen krisia deituko zitzaienari, mundua bere suntsipena sinatzear egon zen garaiari. Hau da, 1943tik 1960ra bitartean, bi hamarkada baino gutxiagoan, eta aipatutako bi filmak lagun egiteko letra gisa hartuta, Faustoren ideia zaharrak “gaizkia” sinbolizatzetik igaro zen, sanotasunik eza gizakiarekin zerikusirik ez zuen irudi deabruzko eta tartekatu batek gorpuzten zuen; psikopata hiltzailearen larritasun existentzialak; hemen eta orain, giza asebetetzearen hondotik sortzen da izugarrikeria.

Hiru bosturteko pasatxo horietan, munduak sarraski-eremuetako infernuaren berri izan zuen, bonba atomikoen botere suntsitzailearen notario-akta egin zuen, eta mundu-gerra batetik gatazka odoltsu bat izaten jarraitzen zuen mundu batera igaro zen. Garai hartan, zinema klasikoa izateari utzi eta modernoa bihurtu zen. Bere errugabetasuna galdu zuen. Pixkanaka-pixkanaka zuri-beltzetik alde egin zuen, eta itzalen mehatxutik askatu zen, gertatutakoa lehenbailehen ahaztu nahi zuen garai berri baten kolore kirrinkaria besarkatzeko.

Klasizismoaren eta modernitatearen arteko ziklo honek hamabi izenburu ditu, genero guztiak, beldur guztiak eta, ondorioz, itxaropen guztiak ukitzen dituzten hamabi pieza baliotsu. “Rififí”- etik “Rufufú”-ra, thrillerraren tentsiotik komediaren irribarrera; “Borreroak ere hiltzen dira” izatetik “Tren txiki baten estutasunak”-ra, muturreko heroismotik herrixkaren elkartasunera, eta hórrela hamabi hitzordu hitzartzeraino, hamabost urte eskasetan mundua oso azkar aldatu zela ohartzeko. Nahi zuen, zartaginetik salto egin behar zuen eta sutara erori zen?

ARTURO BARCENILLAK aurkeztutako filmaren aurkezpena eta mahai-ingurua

Peeping Tom. Michael Powell. Erresuma Batua. 1960. 109’

Londresen, Mark Lewisek Dora ezagutuko du, bere berokiaren azpian ezkutatutako kamera batekin ezkutuan filmatuko duen emagaldua. Kameraren bisorearen ikuspuntutik erakutsita, emakumea bere apartamenturaino jarraitzen du, hiltzailea eta, ondoren, filma bere estudioan ikusten du. Hurrengo goizean, Lewisek Doraren gorpua bere etxetik nola ateratzen duen filmatzen du, kazetaritzat hartuz.

 


Laburrean

  • Mota Ikus-entzunezko emanaldia
  • Data 2021(e)ko Ekainak 5
  • Ordutegia18:00
  • Lekua Kondestable Civivox-a
    Nagusia, 2
    Pamplona/Iruña
  • ZenbatekoaDoan, aldez aurreko izen ematearekin
  • HizkuntzaGaztelania
  • Web Kondestable Civivox-a

Non

  • Eusko Jaurlaritza / Gobierno Vasco. GeoEuskadiOtros...

    Source: Esri, DigitalGlobe, GeoEye, Earthstar Geographics, CNES/Airbus DS, USDA, USGS, AeroGRID, IGN, and the GIS User

  • Ver localización en GoogleMaps